לא משנה אם התפטרתם, פוטרתם או שאתם מחפשים עבודה חדשה תוך כדי עבודה, לתקופה בשנה יש השפעה גדולה על הסיכויים שלכם להתקבל למשרה המבוקשת. ישנו קשר ישיר בין חודשי השנה לשוק העבודה, ועקב כך גם ליכולת שלכם לאתר ולהשתלב בעבודה חדשה. אם פוטרתם, כמובן שיש לכם פחות שליחה על התזמון, אבל כדאי שתהיו מודעים להשלכות שלו.
בתקופות מסוימות בשנה רצוי במקביל לחיפוש לבצע מספר פעולות נוספות, שישדרגו את קורות החיים שלכם לקראת עליית הביקוש לעובדים.
באילו מחודשי בשנה נכון יותר לחפש עבודה והאם העיתוי משתנה מענף לענף? איך נכון להיערך לחודשים שבהם יש פיק בכמות מודעות הדרושים? מהם החודשים החלשים מבחינת ביקוש?
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על לוח השנה של שוק העבודה.
התקופה האידיאלית: ינואר עד אפריל
תחילת השנה האזרחית היא התקופה שבה עסקים קובעים תקציב ברור ותוכניות באשר לעתיד, ולכן זו תקופה אידאלית לחיפוש עבודה. אלה חודשים מאוד פעילים בשוק העבודה. חברות גלובליות משחררות תקציבים ומתחילות בגיוסים אינטנסיביים, עד לתחילת חגי האביב. קצב העבודה גבוהה, נפתחים תקנים וישנם גיוסים עם יעדים ברורים.
בחודשים אלה, ישנם סקטורים רבים הנערכים לחודשי הקיץ והביקוש בתחומים כגון מלונאות, מסעדנות, הפקות, חקלאות, קייטנות ונופש עולה. בענפים אלה מגייסים בצורה אינטנסיבית, בעוד בתחומים אחרים תתחילו להרגיש האטה מסוימת וככל הנראה יוצעו פחות משרות.
תקופת האטה: מאי עד אוגוסט
חג הפסח מסמל את העצירה בשוק העבודה, ובחודשים הבאים הסיכוי למצוא עבודה חדשה או להתקדם לעבר משרה הוא הנמוך ביותר. בחודש אוגוסט יש גיוסים אבל התהליכים מאוד ארוכים. הרבה מנהלים יוצאים לחופשות וקשה לנהל תהליך גיוס רציף, לכן ייתכנו עיכובים גם בתהליך שכבר החל.
עם זאת, שוק העבודה מספיק מגוון ורחב. במקצועות מסוימים עדיין קיימת דרישה גם בתקופות שנחשבות לאיטיות יותר. למשל, מהנדסים או עובדים פרה-רפואיים תמיד מבוקשים בשוק העבודה ובתחומים אלה הביקוש אינו מושפע מחודשי השנה. גם אם תהליכי הגיוס מואטים מעט, הדרישה תמיד ישנה.
התקופה הבעייתית: ספטמבר-אוקטובר
כמו פסח, גם חגי תשרי משפיעים על שוק העבודה, בהתאם לעיתוי שלהם: אם החגים חלים בחודש ספטמבר, הרי שההאטה שהשוק חווה באוגוסט נמשכת, מקומות עבודה רבים משהים את התוכניות שלהם לסוף השנה וגם כמות הגיוסים נמוכה יחסית.
לפני החגים יש ביקוש גבוה לעובדים בתחום האופנה. ישנן חברות שפונות לשוק הבינלאומי אשר בספטמבר מגייסות עובדים לקראת תקופת הכריסטמס, ולעתים ארגון מסוים חותם על עסקה גדולה שיכולה ליצור פיק של גיוס. לכן, יש להיות קשובים לנעשה בתחום בו אתם עוסקים.
אם חגי תשרי חלים באוקטובר, הרי שבספטמבר נוצר מרווח קצר שאותו מנצלים ארגונים ועסקים לבחינת העתיד הקרוב ולהיערכות לקראת סוף השנה ותחילת השנה האזרחית החדשה, ובהתאם לכך נשקלים תקנים וגיוס עובדים.
אנשים שמפוטרים בתקופה זו יכולים להיערך לעתיד. אם זה קרה לכם, נצלו את הזמן לשכתב קורות חיים, להשלים הכשרה או לעבור הדרכה שרלוונטית למשרה המיועדת, ללמוד מיומנות שתעניק יתרון יחסי, להיעזר בנטוורקינג, לבחון כיוונים ורעיונות ולפרסם מה אתם מחפשים ברשתות החברתיות. תקופת החגים מאפשרת לכם לבנות את עצמכם.
התקופה הטריקית: נובמבר-דצמבר
בסוף השנה האזרחית מספר המשרות הזמינות עולה ביחס לחגי תשרי, ומתחילה תנועה יחסית ערה משום שמעסיקים רבים רוצים להתייעל במקביל לקביעת תקציב ויעדים לשנה הבאה. כתוצאה מכך, יש לעתים פיטורים של עובדים בעלי שכר גבוה וגיוס עובדים בשכר נמוך יותר.
בנובמבר-דצמבר המשק מתחיל להתכנס לסגירת השנה ותכנון השנה הבאה. יכולה להיות סיטואציה שבה ארגונים מחליטים לעצור גיוסים, כדי לבחון את מצבת כוח האדם ביחס למצבם.
בחברה גלובלית, למשל, זה מותנה בתקנים. יש הצעות ומשרות אבל התהליכים איטיים יותר. בשונה מאוגוסט, האיטיות אינה בגלל שאנשים בחופשה אלא משום שהארגונים זהירים יותר ובודקים ביתר קפידה את הצרכים המדויקים.
לסיכום
העיתוי שבו אתם מחפשים עבודה משפיע על הסיכוי למצוא משרה בתחום הנחשק ועל מהירות תהליך הגיוס. אם אתם מתכוונים להחליף מקום עבודה, נצלו את החודשים החלשים יותר בענף לניסוח קורות החיים, שיפור מיומנויות והרחבת הנטוורקינג, ובחודשים החזקים השתמשו בכל האמצעים הללו ובחברת השמה דוגמת Manpower כדי למצוא משרה.