המדריך לעבודה ראשונה

הצעד הראשון בקריירה יכול להיות מאתגר. המדריך הזה הוא במיוחד עבור אלו שרוצים להתחיל ברגל ימין ולהתבלט בשוק העבודה כבר מההתחלה.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

 

סיימתם צבא ואתם מחפשים עבודה זמנית ? אתם לומדים וצריכים משרה חלקית להשלמת ההכנסה, שגם תקדם אתכם לעבר הקריירה העתידית? יש לכם תואר ראשון, טרי מהניילונים ואתם מחפשים את המקום שייתן לכם את ההזדמנות הראשונה? גם אם אף פעם לא חיפשתם עבודה ודאי יש לכם הרבה שאלות וגם לא מעט חששות. הדרך כנראה נראית קצת חשוכה, אבל יש לנו חדשות טובות:

  1. המדריך הזה ישמש לכם כפנס ויעזור לכם לראות ולהבין לאן אתם הולכים.
  2. אתם לא מוכרחים לצעוד לבד – חברת Manpower יכולה להציע הרבה מאוד עזרה.

בואו נצא לדרך:

 

חיפוש עבודה ללא ניסיון: איפה אתם יכולים להתחיל לעבוד?

אם כבר יש לכם תואר או תעודה מקצועית, או שאתם עומלים בימים אלה על השגתם, אתם ודאי מעדיפים לחפש עבודה בתחום אליו אתם מכוונים. כל עוד תצליחו למצוא משרה שתנאים שיאפשרו לכם להמשיך ללמוד ללא פגיעה, זה נהדר. תוך כדי הלימודים, כבר תתחילו לצבור ניסיון רלוונטי שישרת אתכם בעתיד.

באילו תעשיות או מקצועות קל יחסית להתקבל לעבודה ללא ניסיון קודם?

עם זאת, לא תמיד תהיה זמינה עבודה בתחום הזה, בשעות שנוחות לכם ובתנאי שכר מספיק טובים. במצבים כאלה, או בתרחישים אחרים בהם עבודה זמנית יותר מתאימה עבורכם, תוכלו למצוא משרות בתחומי עיסוק רבים.

בתעשיות רבות יש משרות שלא דורשות ניסיון, מצריכות ניסיון מועט בלבד או מציעות הכשרות ספציפיות לקראת כניסה לעבודה. שקלו תפקידים בסקטורים כמו אדמיניסטרציה, שירות לקוחות, מכירות ולוגיסטיקה.וחפשו משרות שמתאימות לכם ויקדמו אתכם, בין אם בפיתוח מקצוע או בכך שיאפשרו לכם לשלב לימודים.

אילו כישורים נדרשים בדרך כלל למשרות שאינן דורשות ניסיון קודם?

משרות שאינן דורשות ניסיון קודם עדיין דורשות כישורים מסוימים, כולל מיומנות בסיסית במחשב, תקשורת יעילה, ניהול זמן ויכולות שירות לקוחות. מעסיקים מעריכים גם מיומנויות רכות כמו יכולת הסתגלות, להיטות ללמוד וגישה חיובית.

עבודה ראשונה מעבר לפינה: איפה תמצאו אותה?

הרבה ממליצים על שימוש בקשרים אשיים ועד כמה שזה ללא ספק נתיב שכיח לחיפוש עבודה הוא ממש לא היחיד. אם אתם מתקשים למצוא חברות להעביר להן קורות חיים דרך חבר/ה, תצטרכו למצוא דרכים עקיפות יותר. כך או כך, למה לא לפעול בכמה שיותר דרכים ולהגדיל את הסיכוי שלכם להשיג משרה טובה?

אלה רק כמה מהאפשרויות שלכם:

  • אתרי דרושים – יש פורטלים רבים עם משרות בתחומים וענפים שונים. באתר Manpower תמצאו משרות שחלקן לא מופיעות במקומות אחרים. חלק מהאתרים מאפשרים הגדרת התראות בהתאם לתנאי החיפוש שלכם, כדי שתמיד יהיו בין הראשונים להגיש מועמדות.
  • אתרי חברות – בעיקר אם אתם יודעים באיזה תחום אתם רוצים לעבוד, כדאי לבקר באתרי חברות בתחום הזה ולבדוק אם הן מחפשות עובדים והאם אתם עשויים לעמוד בדרישות.
  • אתרי האוניברסיטה/מכללה – אם אתם לומדים כרגע ומחפשים עבודה שתתאים במקביל, יכול מאוד להיות שמוסד הלימודים שלכם מפרסם מודעות דרושים לסטודנטים.

חיפוש עבודה ראשונה עם Manpower: השותף האישי שלכם בקריירה

חשבתם שתקבלו מאיתנו “רק” מדריכים ולוחות דרושים? אם תרצו בכך ותפנו אלינו, ניתן לכם הרבה יותר. השירותים של Manpower למחפשי עבודה לא כרוך בתשלום, אז השתמשו בנו למציאת העבודה הראשונה שלכם והעבודות הבאות בעתיד.

  הזהות הדיגיטלית שלכם

כיום, חלק משמעותי מתהליכי חיפוש העבודה (מהצד שלכם) והגיוס (מצד המעסיקים) מתבצע ברשת. הרשתות החברתיות הן לא רק אחד המקומות, לעיתים העיקרי ביותר, בו אתם מחפשים עבודה, אלא גם מקום בו מסתובבים מנהלי גיוס לאתר ולבחון מועמדים ומועמדות.

אנחנו ודאי לא צריכים לספר לכם על הרשתות השונות, אבל יכול להיות שאתם צריכים ללמוד דבר או שניים על ההתנהלות שלכם באינטרנט, עכשיו כשאתם עומדים להצטרף לשוק העבודה:

  • הפרידו בין החיים האישיים לתדמית המקצועית – יש הבדל בין הרשתות החברתיות השונות, לינקדאין היא לא פייסבוק ומה שמעלים לאינסטגרם לא מתאים לשיתוף בבלוג מקצועי. הגדירו לעצמכם באילו רשתות חברתיות אתם רוצים לחשוף את החיים האישיים ובפני מי, ובאילו רשתות תתמקדו בפן המקצועי.
  • מידע מקצועי – חשוב לספק מקסימום של מידע מקצועי על עצמכם במקומות הנכונים אם אתם בקבוצות דיון מקצועיות בלינקדאין או בפורומים הקשורים למקצוע תפרטו מהם תחומי הידע שלכם, איפה למדתם ועוד פרטים רלוונטיים.
  • התמחויות ייחודיות – לתחביבים ולתחומי העניין שלכם יכולה להיות השפעה חיובית בעיני מעסיקים, לכן אם תציינו אותם או תשתפו מידע עדכני לגביהם, זה יכול להאיר פן נוסף באישיות שלכם. אם, לדוגמה, אתם רצים למרחקים ארוכים או משחקים כדורסל בקבוצה מקצועית זה מעיד משהו על האישיות שלכם, על ההתמדה, האמביציה, העמידה בקשיים יכולת העבודה בצוות שלכם וכו’.
  • אתם המומחים – ככל שתהיו מעודכנים בנעשה בתחום בו אתם שואפים לעסוק, כך תוכלו להרשים קולגות, מעסיקים ואנשים שאולי יכולים לקשר אתכם לעבודות. חשוב ליצור רשימות תפוצה ברשתות השונות.
  • הישארו מעודכנים על הנעשה בתחום – כיום, הטכנולוגיה והמציאות משתנות בקצב מהיר מאוד ויש לכך השפעה גם על שוק העבודה. מי החברות המובילות בתחום? איזו חברה גדלה ומחפשת עובדים? מהן המיומנויות החברתיות שהמעסיקים מחפשים? איזה קורסים חדשים נפתחים? אתם חייבים לדעת כדי לנצל הזדמנויות.

יש לכם את האפשרות למתג את עצמכם ברשת מבחינה מקצועית ואישית. נטוורקינג וירטואלי מאפשר להתחבר לאחרים מהר יותר מכל כלי אחר. הכלי הזה יסייע לכם למצוא את החברים שהיו אתכם בצבא, באוניברסיטה או בילדות ולהיחשף דרכם למשרות.

 טיפים לכתיבת קורות חיים שיפתחו לכם דלתות

אתם בשנות ה-20 לחייכם, חלקכם המוקדמות, והפורמט של קורות חיים ודאי נראה לכם אקראי. הרשו לנו להרגיע אתכם – גם אנשים מבוגרים יותר תופסים אותו כך.

לכולנו אין ברירה אלא לכתוב קורות חיים ולשפץ את המסמך כל הזמן. פשוט, מעסיקים לא מצאו עדיין דרך טובה ויעילה יותר לבצע סינון ראשוני של מועמדים, והאמת? גם עבורכם כמועמדים לא נמצאה שיטה טובה יותר להציג את עצמכם, לספר מי אתכם ולשכנע – לפחות במבט ראשוני – שאתם עשויים להתאים לתפקיד.

גם בתפקידים עליהם אתם חושבים כפחות רציניים, למשל בעבודות זמניות, כרטיס הכרטיס שלכם הוא קורות חיים.

תוכלו למצוא באתר שלנו מדריך מקיף בנושא הזה, אבל הנה כמה עקרונות חשובים במיוחד למי שמחפש/ת עבודה ראשונה:

  • פוקוס – התמקדו בהבלטה של מידע לגביכם שרלוונטי לתפקיד אליו אתם מגישים מועמדות. באופן טבעי, אין לכם מה לכתוב בחלק של הניסיון התעסוקתי (מלבד אולי עבודה בהתנדבות, התמחות או ניסיון שצברתם בתחום במהלך השירות הצבאי). זה אומר שאתם צריכים למצוא את הקשרים במיומנויות רכות (כלליות ולא ספציפיות לעיסוק כלשהו), השכלה, תחביבים וכו’.
  • מבנה – נהוג להתחיל מציון שמכם ופרטי קשר: מספר טלפון, כתובת מייל ופרופיל LinkedIn. אין צורך לכתוב פרטים אישיים. לאחר מכן עוברים לניסיון (כאמור, אם יש בכלל), השכלה, שירות צבאי, התנדבות (שלא בהכרח רלוונטית למשרה), כישורים ותחביבים (בלי להגזים, רק כאלה שיכולים להצביע על יכולת או תכונת אופי מבוקשים).
  • כנות – לאורך כל המסמך, חשוב שתתארו את הדברים בצורה אמיתית, מבלי לסלף עובדות.
  • סגנון – אין צורך לפרט יותר מדי בשום חלק של קורות החיים שלכם, שלא אמורים להיכנס ביותר מעמוד אחד. השתמשו בשפה נקייה, ללא טעויות כתיב, עברית לא תקינה, שגיאות הקלדה וביטויים שבעיקר נשמעים טוב, אבל בעצם לא אומרים שום דבר.

 טיפים לראיונות עבודה בחיפוש עבודה ראשונה

כאשר חווים בפעם הראשונה את התהליך של חיפוש עבודה, ראיון העבודה הוא אולי החלק הכי מלחיץ. איך אומרים? ידע זה כוח. כל עוד תגיעו מוכנים לכל ראיון, יהיו לכם סיכויים נהדרים לעבור אותו.

  • שאלו וקראו על החברה והתפקיד.
  • כתבו Intro על עצמכם, שננו אותו והתאמנו על לומר אותו בצורה טבעית.
  • תרגלו מענה על שאלות נפוצות בראיון עבודה.
  • חשבו על סיפורים שמדגישים את ההתאמה שלכם לחברה, מבחינה מקצועית או תרבותית.
  • אם ניסיון בתחום חשוב (בעבודה ברמת ג’וניור בתחום שאתם לומדים או בתרחיש אחר) ובכל זאת זימנו אתכם לראיון, הדגישו כמה אתם רעבים ללמוד ולהוכיח שזה המקום הנכון עבורכם להתחיל את הקריירה.
  • הגיעו בזמן (עדיף אפילו 10 דקות קודם), לבושים בצורה מקצועית.
  • זכרו שראיון הוא שיחה ולא רק מענה אוטומטי על שאלות, ונסו לתקשר בצורה מזמינה ומרשימה, אם כי מנומסת כמובן.
  • השתמשו בשפת גוף חיובית, החל מלחיצת יד לא חזקה או חלשה מדי וקשר עין רציף (אבל לא קריפי) ועד חיוך בעיתויים הנכונים.

מהם הדגשים לשיחה המתקיימת בראיון, כאשר מחפשים משרה ללא ניסיון?

בעת ראיון לעבודה ללא ניסיון, הדגישו את המיומנויות הרכות, הנכונות שלכם ללמוד ואת כל מה שלמדתם ורלוונטי לתפקיד – אקדמיה, קורסים בצבא, תוכניות הכשרה וכו’. לא למדתם שום דבר בתחום? נסחו את האופן שבו תציגו את הרקע שלכם, גם אם אינו קשור ישירות למשרה או למקצוע, וספרו כיצד אתם מסוגלים להביא פרספקטיבה חדשה לתפקיד. הפגינו התלהבות מהתעשייה ומהחברה.

זקוקים להדרכה נוספת לגבי ראיונות? תמצאו אותו כאן, כולל רשימות מפורטות של שאלות קשות שאולי ישאלו אתכם, כיצד לענות עליהן ומה כדאי לכם לשאול בעצמכם במהלך ראיון.

איך מחליטים איזו עבודה ראשונה לקבל?

סביר להניח שלא תתקבלו לאחר הריאיון הראשון, וזה בסדר. כמו בכל דבר, גם כאן נדרש תרגול כדי להגיע עם ביטחון ולהצליח.

חשוב שתזכרו שגם בהמשך הקריירה, כאשר תחפשו עבודה שנייה, שלישית וכו’, תהליך החיפוש עשוי לקחת זמן. גם כשממתינים לזימונים לראיונות, גם בשלב ראיונות העבודה וגם בשלב אליו ללא ספק תגיעו אם תתמידו, תהיו סבלניים ותדעו לקבל תשובות שליליות בצורה חיובית ולהפיק מהן את המקסימום.

הודיעו לכם שעברתם את הריאיון והתקבלתם? אתם יכולים לחגוג את ההישג, אבל עדיין לא בטוח שתעבדו באותה חברה. זה הזמן לבחון את ההצעה מבחינת שכר (גובה ומבנה), עבודה (סוג משרה, הגדרת תפקיד), תנאים (שעות עבודה, האם עובדים רק מהמשרד, לפעמים מהבית או תמיד מהבית), זכויות (חופשה, מחלה, פנסיה).

הכירו את חוזה העבודה

מכיוון שכנראה אף פעם לא ראיתם חוזה עבודה, ואולי שום חוזה בכלל, כדאי להתייעץ עם ההורים או מישהו אחר שיעזור לכם לוודא שהכל תקין, ושהמסמך לא מכיל סעיף לא חוקי, לא הוגן או שונה מאשר הובטח לכם.

אם החוזה תקין, לפני החתימה שאלו את עצמכם אם אתם בטוחים שזו העבודה שאתם רוצים. אם יש לכם הזדמנויות אחרות בקנה, שקלו להמתין כדי לנסות למצות אותן. גם אם לא, חשבו לא רק על הכסף אלא גם על תרבות החברה והחליטו אם זו הדרך שבה הקריירה שלכם צריכה להתחיל.

כמובן שמותר לכם גם לפנות למעסיק למשא ומתן. בין אם מדובר בשכר יותר גבוה, הטבות נוספות או גמישות בתנאי העבודה, תקשרו את הבקשות שלכם בצורה ברורה ומכבדת.

החלטתם לחתום? דעו שאחרי החתימה כל מה שבחוזה מחייב משפטית (את שני הצדדים) וכל מה שלא (גם אם נאמר) – לא תקף.

אם החלטתם לסרב להצעה, הגיבו בהכרת תודה על ההזדמנות. התנהגות חיובית ומקצועית שומרת על דלת פתוחה להזדמנויות עתידיות.

 

מבט קדימה: איך הופכים עבודה ראשונה לקריירה?

לא כל עבודה זמנית נועדה להפוך לקבועה (למען האמת, רובן לא) אבל זה יכול לקרות. אפילו אם זו בכלל לא השאיפה שלכם, אנחנו ממליצים לכם להתייחס למשרה הראשונה ברצינות גמורה.

אחרי, תצטרכו שוב לערוך את קורות החיים ולהוסיף את הניסיון הראשון שצברתם, וכדאי שתפיקו ממנו כמה שיותר – אפילו אם הוא בכלל לא קשור לקריירה שתהיה לכם בסופו של דבר. כל עבודה יכולה לתרום לפיתוח זהות מקצועית.

העבודה הראשונה היא נטיעת שורשים בשוק העבודה. נצלו אותה כדי לרכוש מיומנויות חדשות, להכיר את עצמכם טוב יותר ולהבין את המורכבות של עבודה בתוך ארגון. זה הזמן לחקר (פנימי וחיצוני), יצירת קשים קשרים וזיהוי אזורים שבהם התשוקה והפוטנציאל שלכם חופפים.

 

שאלות ותשובות נפוצות

כיצד אפשר לשפר את הסיכויים למצוא עבודה ללא ניסיון מקצועי?

כדי לשפר את סיכויי התעסוקה שלכם ללא ניסיון מקצועי קודם, התמקדו בבניית מיומנויות הנדרשות כמעט בכל תפקיד, כמו יחסי אנוש, עבודת צוות ומוסר עבודה. כדאי לנסות לצבור ניסיון בדרכים יצירתיות, כגון התנדבות, התמחות או עבודה זמנית, במהלכן תוכלו גם ליצור קשרים יקרים להמשיך. התאימו את קורות החיים כדי להדגיש כישורים רלוונטיים ואת המוטיבציה שלכם ללמוד ולהתפתח.

האם יש תוכניות הכשרה או קורסים מומלצים למי שמתחיל בעבודה ללא ניסיון קודם?

בוודאי. ניתן להשתתף בתוכניות הכשרה מקצועיות עבור תפקידים ספציפיים, בין אם בצורה פרטית או בתוכנית ייעודית של חברה מסוימת. אתרו קורסים שמציידים בכלים משמעותיים, מאפשרים נטוורקינג, מציעים השמה ובאופן כללי – תורמים לכם בטווח הארוך. כל הכשרה נוספת יכולה להפוך אתכם לאטרקטיביים יותר בעיני מעסיקים פוטנציאליים.

כיצד ניתן להשתמש ברשתות חברתיות כדי למצוא משרות שלא דורשות ניסיון?

רשתות חברתיות יכולות לסייע במציאת עבודה בכל שלב ובקריירה, ובפרט כאשר עוד אין לכם ניסיון. לינקדאין, למשל, מאפשרת להתחבר לאנשי מקצוע בתעשייה ולהצטרף לקבוצות הקשורות לתחומים מקצועיים שונים. עדכון קבוע של הפרופיל שלכם ופעילות רלוונטיות ברשתות החברתיות יכולה לעזור לכם לבלוט ולהשיג הזדמנויות.

מה חשוב לדעת על חיפוש עבודה לנוער?

בני ובנות נוער היוצאים לחיפוש עבודה צריכים לכוון לתפקידים מתאימים, כגון משרות חלקיות או עונתיות. בהיעדר ניסיון מקצועי, אפשר לנסות להתקבל על בסיס מיומנויות רכות, פעילויות מחוץ לבית הספר או קורס. השתמשו ברשתות חברתיות ובלוחות דרושים המיועדים במיוחד למחפשי עבודה צעירים, ואל תזלזלו בערכם של קשרים עם חברים ומשפחה.

איך ממלאים קו”ח לקראת עבודה ראשונה?

אנו ממליצים להשתמש באשף קורות החיים שנמצא באתר Manpower עבור יצירת קורות החיים הראשונים שלכם, הכניסו את הפרטים שלכם ובלחיצת כפתור תקבלו מסמך מסודר ומקצועי שיוכל לסייע לכם במציאת העבודה אותה אתם מחפשים

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon