המדריך לעבודה זמנית

עבודה זמנית לא תמיד מוערכת מספיק, אבל היא הזדמנות מעולה לצבור ניסיון, להכיר אנשים ולהרוויח כסף בזמן הלימודים או בתקופות מעבר. המדריך שלנו יראה איך לנצל אותה בצורה הטובה ביותר.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

 

עבודה זמנית נתפסת על ידי אנשים מסוימים כלא רצינית, חסרת השפעה על הקריירה והתמונה הגדולה.

לפעמים זה נכון – העסקה נמשכת זמן קצר (בין אם כך סוכם מראש או לא) ולא תורמת הרבה לעובד/ת, בעוד המעסיק רגיל לתחלופה גבוהה והדרישות שלו בסיסיות. עם זאת, במקרים מסוימים עבודה זמנית יכולה להפוך לקבועה, בצורה מתוכננת או פשוט כי ככה הדברים מתגלגלים, לטובת שני הצדדים.

כך או כך, עבודה זמנית יכולה להיות אידיאלית כעבודה ראשונה ובמגוון תרחישים נוספים כמו בזמן הלימודים, בתור התמחות או כמשרה שנייה, כדי ליצור לתקופה מסוימת הכנסה נוספת.

למי נועדו משרות כאלה?

עבודות יכולות להיות זמניות בהגדרה או לחלופין זמניות מבחינת הכוונה (לפחות הראשונית) של אחד הצדדים.

כלומר, יש משרות שנחשבות כזמניות (מוקד מכירות, אדמיניסטרציה) וכאלה שבדרך כלל נחשבות קבועות (שיווק, רפואה, כספים) אך במידת הצורך מוצעות באופן זמני, למשל כאשר עובדת יוצאת לחופשת לידה.

בואו נסתכל על זה בקבוצות גיל שונות:

  • צעדים ראשונים בקריירה – אנשים בתחילת שנות ה-20 לחייהם, אחרי שחרור מהצבא, זקוקים פעמים רבות לעבודות זמניות עד ל.. (עד שהם מתחילים ללמוד, עד שהם טסים וכו’). גם במהלך הלימודים זה שכיח לעבוד בעבודה זמנית אחת או יותר, אך בשלב זה כבר אפשר להתחיל לחפש תפקיד בתחום העיסוק בו אתם מיועדים לעבוד בסיום הלימודים – בין אם התמחות מוגדרת או תפקיד זוטר לצבירת ניסיון ראשוני בשלב מוקדם.
  • קריירה מבוססת – בשלבים מתקדמים יותר של החיים, לקראת גיל 30 ואפילו בשנים הראשונות של העשור החמישי, אנשים עדיין עשויים להפיק תועלת מעבודה זמנית, בתרחישים מסוימים. לדוגמה, כאלה ששוקלים שינוי כיוון בקריירה יכולים לבדוק כיוונים חדשים, ולצבור ניסון ללא מחויבות ארוכת טווח. יש גם עובדים ועובדים שמדלגים בין עבודה זמנית אחת לשנייה, ולא במובן של חוסר יציבות. אנשים המומחים בתחומם או בעלי כישורים ספציפיים יכולים לעבוד על בסיס פרויקטים, ייתכן שלרוחב תעשיות שונות לגמרי, וליהנות מקריירה דינמית ורווחית.

היכן ניתן למצוא משרות זמניות?

כדי לגלות הזדמנויות ולמצוא עבודה זמנית שמתאימה לכם, פנו לכל ערוצי החיפוש המקובלים: לוחות דרושים, חברות השמה המתמחות בתעסוקה זמנית, רשתות חברתיות (כולל הרשת המקצועית לינקדאין), אתרים של חברות וכו’. השתתפו בירידי קריירה ושמרו על קשר עם מעסיקים קודמים כדי לאתר אפשרויות פוטנציאליות של עבודה לטווח קצר.

חיפוש עבודה זמנית באתר Manpower

הדרך שלכם למציאת המשרה הזמנית המושלמת מתחילה בהבנה ברורה של המטרות והאפשרויות שלכם. התחילו בכך שתשאלו את עצמכם מה אתה מקווים להרוויח מעבודה זמנית.

האם אתם מובלים על ידי הצורך בשכר או אילוץ אחר, מעוניינים לצבור ניסיון בתעשייה חדשה, מנסים ליצור קשרים חדשים, מזהים הזדמנות לעבוד בחברה מובילה, או כל דבר אחר?

על פי הגדרות החיפוש שלכם בסוכן החכם באתר Manpower , תוכלו למצוא  עבודה זמנית קורצת.

בכל שלב בקריירה שלכם ולא משנה איזה סוג עבודה אתם מחפשים, אנחנו כאן כדי לסייע .

מה חשוב לבדוק לפני חתימה על חוזה למשרה זמנית?

כל עבודה, כולל עבודות זמניות, מתחילה בחתימה על הסכם העסקה – חוזה משפטי המחייב את שני הצצדים ומפרט את תנאי העבודה, משך ההעסקה (כולל אופציה להארכה או לקביעות, אם ישנן כאלה), הגדרת התפקיד שלכם, תחומי האחריות, הזכויות והחובות, וכמובן התגמול שלכם.

חשוב להבין על סעיף כדי להבטיח שהתנאים מתאימים לציפיות שלכם, לתיאור התפקיד הראשוני ולנושאים שסוכמו בתהליך הקבלה למשרה.

עובדים זמניים זכאים כמו כולם ליחס הוגן ותנאי עבודה בטוחים. ללא קשר למעמדכם הזמני, מגיעים לכם אותם דברים כמו עמיתיכם הקבועים בתפקידים דומים.

שימו לב: אם אתם מגיעים לתפקיד זמני כעובדי קבלן, אתם למעשה מועסקים על ידי חברה חיצונית ולא זו שאתם עובדים עבורה בפועל. אתם עדיין זכאים לתנאי עבודה זהים לאחרים במקום העבודה, אך השכר והזכויות שלכם תלויים ברובם בחברה הקבלנית.

הפיכת עבודה זמנית למקפצה בקריירה

לא כל עבודה זמנית נועדה להפוך לקבועה, אבל החיים יכולים להפתיע אתכם:

  • שאיפה לקביעות – אתם יכולים להגיע לתפקיד שממש רציתם, או חברה ששאפתם לעבוד בה, ולמעשה להמר על עצמכם. גם אם אין שוב התחייבות לעבודה קבועה בסיום העסקה זמנית (להתמחות, חל”ד או פרויקט ספציפי), אולי תוכיחו את עצמכם ויציעו לכם להישאר.
  • תחילת עבודה ללא כוונה להישאר – אתם עשויים להגיע למקום עבודה רק כי זה מתאים לכם באותו זמן, או כי אתם רואים בו כקרש קפיצה למקומות טובים יותר, ואז לגלות שאתם למעשה נמצאים בדיוק במקום שאתם נמצאים או לקבל הצעה שקשה לסרב לה.

בכל מקרה בו עבודה קבועה נראית כאפשרות סבירה, השתדלו להציג את עצמכם כעובדים הטובים ביותר (כמובן שכדאי לפעול כך בכל מקרה):

  • התייחסו לעבודה הזמנית כאילו היא קבועה. הצטיינו במשימות, היו אמינים וקחו יוזמה.
  • טפחו מערכות יחסים ורשת של קשרים. גם אם לא למען הישארות בחברה כרגע, נטוורקינג במשרה זמנית יכול לסייע לכם בעתיד.
  • הציגו את היכולות שלכם להסתגל לתפקידים ואתגרים שונים. עובד רב-תכליתי הוא נכס יקר ערך למעסיקים.
  • בקשו משוב על הביצועים וההתקדמות שלכם.
  • הכי חשוב – הביעו את כוונותיכם. אם המטרה שלכם היא להבטיח משרה קבועה, העבירו את העניין שלכם למנהל/ת האישי/ת ולאיש הקשר שלכם בחברת ההשמה בשלב מוקדם.

 מינוף הניסיון שצברתם בעבודה זמנית לפיתוח הקריירה

לא רוצים או לא הוצע לכם להישאר? זה לא אומר שהחודשים האחרונות נזרקים לפח. כך תוודאו שאתם מפיקים את המקסימום האפשרי מהזמן שביליתם בתפקיד הזמני:

  • תעדו את ההישגים שלכם – שמרו על קורות חיים מעודכנים עם התפקידים, תחומי האחריות וההישגים שלכם בכל עבודה זמנית, כל עוד הפרטים הללו רלוונטיים למה שתחפשו בשלב הבא.
  • הדגישו את הרבגוניות שלכם – במקום שעבודות זמניות ישמשו כמכשול כי הן מצביעות על חוסר יציבות, הפכו אותן ליתרון. הבליטו כיצד אתם מסתגלים בקלות, באים עם מערך מיומנויות רחב ויכולים לשגשג בסביבות מגוונות.

כיצד ניתן להשתלב בצוות קיים כשמגיעים לעבודה זמנית?

אף פעם לא קל להשתלב בתור עובדים חדשים בצוות שכבר רץ לפניכם, בעיקר אם אתם מגיעים לזמן קצר בלבד לעבודה זמנית. הנה כמה טיפים:

  • תקשרו עם אחרים – צרו קשר עם חברי הצוות והביע נכונות ללמוד.
  • שאלו שאלות – ודאו שאתם מבינים את הציפיות ובקשו משוב כדי להתיישר עם יעדי הצוות.
  • הסתגלו במהירות – התבוננו מסביבכם והסתגלו לסגנון העבודה והתרבות של הצוות.

חיפוש עבודה זמנית על בסיס פרויקטים: יתרונות מול חסרונות

כאמור, בענפים מסוימים בשוק העבודה קיימת אפשרות ממשית לעבוד פר פרויקטים ומשימות, כאשר המשמעות היא לשמש כעובדים זמניים באופן קבוע (לפחות לתקופה מסוימת בקריירה).

אם יש לכם אפשרות כזו, שקלו האם היא מתאימה לכם:

יתרונות

  • גמישות וחופש – היכולת לבחור פרויקטים ועיתויים מסייעת לאזן בין עבודה לבין מחויבויות אישיות, לימודים או חקר של מסלולי קריירה שונים.
  • חוויות מגוונות – תפקידים זמניים חושפים אתכם למגוון תעשיות ותרבויות ארגוניות.
  • הזדמנויות לנטוורקינג – כל משימה היא הזדמנות להרחיב את הרשת המקצועית שלכם. האנשים שתכירו יכולים להתגלות כמועילים בניווט הקריירה בעתיד.

חסרונות

  • ביטחון תעסוקתי ויציבות – האופי הזמני של העבודה אומר שיש לכם פחות ביטחון תעסוקתי. גם אם כרגע הזדמנות רודפת הזדמנות, אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה. גם אם כן תמצאו תמיד עבודה, ההכנסה שלכם יכולה להשתנות.
  • הטבות וזכויות – ייתכן שלעובדים זמניים אין גישה לאותם תנאים כמו לעמיתיהם הקבועים.
  • שילוב במקום העבודה – תפקידים לטווח קצר עלולים להגביל את עומק ההשתלבות בצוות או בתרבות החברה, ולהשפיע על תחושת השייכות והמעורבות.

השקיעו בכל עבודה זמנית – זה ישתלם לכם

כל ההזדמנות, גם אם ראיתם אותה כעניין חולף והיא אכן התבררה ככזאת, יכולה להיות פתח (ישיר או עקף) להזדמנויות אחרות, בין אם טובות יותר או בשלבים שאתם יותר בשלים לעבודה קבועה.

כל עוד אתם מועסקים באופן זמני, חשוב שתזכרו שאתם צריכים להשקיע, לאמץ את הצ’אנסים שאתם מקבלים בחיים ולנצל את הזמן הזה לבניית רשת קשרים חזרה ולרכישת מיומנויות חשובות.

 שאלות ותשובות נפוצות

איך מוצאים עבודה זמנית ללא ניסיון?

מציאת עבודה זמנית ללא ניסיון אפשרית בתפקידים עם דרישות נמוכות – אך לא רק. אפשר להתקבל באופן זמני למשרות על ידי הדגשת כישורים רכים, יכולת הסתגלות ולהיטות ללמוד. חפשו תעסוקה במגזרים הנוטים להציע תפקידים זמניים, כמו קמעונאות, אירוח או ניהול אירועים. השתמשו בלוחות דרושים, חברות השמה וקשרים כדי למצוא הזדמנויות.

מהם היתרונות של עבודה זמנית לסטודנטים?

עבודה זמנית מציעה לסטודנטים גמישות לאיזון בין עבודה ללימודים, מספקת ניסיון שעשוי להיות רלוונטי לעתיד, מסייעת בפיתוח מגוון מיומנויות רכות וקשות ומציעה הזדמנויות ליצירת קשרים. עבודה כזו עשויה לקדם לתפקידים קבועים בהמשך.

האם קיימת עבודה זמנית לשבוע או שבועיים?

כן, ישנן משרות זמניות לפרקי זמן קצרים של שבוע או שבועיים. בדרך כלל, עבודות כאלה זמינות בתחומים כמו איוש אירועים, קמעונאות בעונות שיא של קניות, או תפקידים אדמיניסטרטיביים.

איך הופכים עבודה זמנית לקיץ למסלול קריירה?

כדי להפוך משרת קיץ זמנית לקריירה עתידית, הפגינו מוסר עבודה יוצא דופן, הרבה רצון ללמוד ויכולת לקחת אחריות נוספת. בנו קשרים חזקים עם הממונים עליכם והביעו את התעניינותכם בהזדמנויות לטווח ארוך יותר בתוך הארגון.

כיצד ניתן להתחיל עבודה זמנית מיידית?

כדי להתחיל עבודה זמנית באופן מיידי, פנו לאנשים שאתם מכירים (ברשתות חברתיות או בדרכים אחרות) ולחברות השמה והביעו את זמינותכם ונכונותכם. ודאו שקורות החיים שלכם מעודכנים ושמרו על ראש פתוח לגבי הזדמנויות שונות.

האם עובדים במשרות זמניות זכאים לאותן זכויות כמו עובדים במשרות קבועות?

בהחלט, לעובדים בעבודות זמניות יש בדיוק אותן זכויות כמו עובדים בתפקידים קבועים, באותה החברה. בתור עובדים זמניים אתם זכאים לשכר הוגן, תנאי עבודה בטוחים ועמידה בכל דיני העבודה.

 

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon