המדריך לניהול קריירה

קופצים מעבודה לעבודה בצורה אקראית? צברתם ניסיון מגוון אבל עוד לא בחרתם כיוון? מתקשים לאזן בין יעדי קריירה ליעדי חיים? על מנת לצלוח אתגרים כאלה וגם אחרים - אתם צריכים לנהל את הקריירה שלכם.

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon

article image

 

מדוע אתם צריכים ניהול קריירה?

לא משנה באיזה שלב אתם נמצאים בקריירה שלכם, אתם זקוקים למצפן.

יש לכם כבר כל מיני מצפנים פנימיים, שאחראיים על הדרייב שלכם, מוסר העבודה וערכים אחרים, אבל כל אחד ואחת צריכים גם מצפן חיצוני – כזה שיראה להם איפה הצפון ולאן הם צריכים ללכת, כאשר מדדים אחרים לא מצליחים לספק תשובה, לפחות לא חד משמעית.

הרכבנו עבורכם מדריך ניהול קריירה שיעשה בדיוק את זה – ננסה להכווין אתכם בין אם אתם מחפשים עבודה חדשה, חושבים על התפטרות או מעבר, מנסים לפתור בעיה במקום העבודה הקיים, או מתמודדים עם כל שאלה או אתגר במהלך הקריירה.

מהם האתגרים הנפוצים בניהול קריירה ואיך להתמודד איתם?

  • מיומנויות לא מעודכנות – יש לרכוש מיומנויות חדשות ו”לצחצח” את החדשות כדי להישאר תחרותיים.
  • תחושה של חוסר כיוון – צרו קשר עם מנטורים או יועצי קריירה כדי להגדיר יעדים ברורים ומסלול להמשך.
  • איזון בין עבודה לחיים – מומלץ לבחור משרות ולהתנהל בעובדים, עם מודעות לחשיבות האיזון הזה.
  • הסתגלות לשינויים – כדי לא להיתפס לא מוכנים, היו מחוברים למה שקורה בתעשייה והיכונו לשינויים.

מה הצעד הבא בקריירה?

חיפוש עבודה יכול להיות מתיש, בין אם אתם:

  • מחפשים עבודה בפעם הראשונה או השנייה – חשוב להיות מודעים למחסור היחסי בהזדמנויות, שיכול להשתנות מתקופה לתקופה ולהתנהל באופן שיעזור לכם להתקדם.
  • מחפשים עבודה לבכירים או לבעלי ניסיון – עליכם לדעת כיצד להדגיש את ההיבטים הייחודיים בניסיון שצברתם, הן במהלך הקריירה עד כה והן בחיים.
  • מחפשים עבודה לאחר פיטורים – בתרחיש כזה, ללחץ והמתח שגם ככה מורגשים בחיפוש עבודה מצטרף ההלם מאיבוד יציבות פתאומי. חשוב להישאר רגועים ולפעול בחוכמה.

הנה כמה טיפים כלליים שיוכלו לעזור לכם:

  • קורות חיים – כתבו או ערכו את קורות החיים שלכם, כך שיתאימו לסיטואציה הנוכחית מבחינה מה שאתם מחפשים. כל המסמך צריך להיות מוכוון לתפקיד (או תפקידים, ואם כך מומלץ ליצור גרסאות שונות) בו אתם מעוניינים. הדגישו כישורים והישגים רלוונטיים בתיאור הניסיון, ההשכלה ובסיכום המקצועי על עצמכם (מספר שורות). הקפידו על שפה תקינה, תמציתיות, מבנה נקי ואמינות.
  • קשרים – ישנן עוד דרכים למצוא עבודה מלבד שימוש בקשרים שלכם, אבל אין ספק שמדובר בנכס משמעותי, במיוחד אם אתם עובדים יחסית מנוסים והספקתם להכיר הרבה אנשים בתחום שלכם (ובכלל).
  • ראיונות עבודה – זכרו שחשוב להתכונן היטב לכל ראיון, ולהגיע בזמן כאשר אתם מצוידים במידע לגבי החברה, מידע שאתם מסוגלים לבטא בצורה ברורה וקולחת בנוגע לעצמכם ויכולת להתמודד עם שאלות שמוציאות אתכם מאזור הנוחות.
  • סבלנות – חיפוש עבודה יכול לקחת זמן. השתדלו לשמור על סבלנות, מכיוון שאתם לא רוצים לתת ללחצים שלכם להכתיב החלטות, התנהלות ובחירת מילים.
  • חוזה עבודה – אם השלמתם בהצלחה תהליך גיוס בחברה, תקבלו חוזה לחתימה. עברו עליו, ולא ברפרוף. ודאו שכל מה שסיכמתם מבחינת שכר וכל היבט אחר אכן מופיע בחוזה, ללא שום שינויים.
  • חברת השמה – חברת Manpower מספקת שירותי חיפוש עבודה נרחבים ומועילים מאוד – ללא תשלום.

צמתים בניהול הקריירה: האם לעזוב או להישאר?

לפעמים, מקום עבודה שהתאים לכם ואפילו אהבתם עד לא מזמן מתחיל לאבד מקסמו. זה יכול לקרות משלל סיבות, כולל:

  • תחושת מיצוי
  • שינוי ארגוני או החלפת מנהל/ת
  • עזיבת חבר/ה קרוב/ה לעבודה
  • תקרית אישית לא נעימה
  • שינוי בנסיבות החיים, כמו מעבר דירה
  • אי עמידה בהבטחות שניתנו מצד המעסיק

אם אתם שוקלים להתפטר, קחו את הגורמים הבאים בחשבון:

  • קבלת ההחלטה – לא קל להחליט לעזוב מקום עבודה, בטח לפני שאתם דואגים לתעסוקה אחרת. אם אתם רוצים לקבל החלטה במהירות ואין לכם זמן להתחיל בחיפוש עבודה של ממש, השתדלו לפחות “לנסות את המים”. ערכו מחקר ברשת (לינקדאין, אתרים של חברות בתחומכם וכו’) לגבי הזדמנויות שעשויות לעניין אתכם. אם אין כאלה כרגע, אולי שווה להמתין ואולי בינתיים המצב בחברה הנוכחית ישתפר. אם תגלו הזדמנויות, שקלו אותן מול מה שנדרש מכם כדי להישאר.
  • דיסקרטיות – החלטתם להתחיל לחפש עבודה? אם עוד לא הודעתם על התפטרות, ועל אחת כמה וכמה במצב בו עוד לא החלטתם סופית אם זה הכיוון, עליכם לשמור על סודיות ופרטיות. אם אתם מספרים לעמיתים, ודאו שהם אמינים. מחוץ לחברה, הבהירו לאנשים את מצבכם ובקשו מהם דיסקרטיות.
  • הודעה מוקדמת – זכרו שבהתאם לוותק שצברתם במקום העבודה, אתם צריכים להודיע כחודש לפני שאתם עוזבים, באמצעות מכתב. השתדלו לעזוב ברוח טובה, גם אם בלב אתם מרגישים אחרת. אתם אף פעם לא יודעים, אולי תרצו לחזור בעתיד או לחלופין תיתקלו באחד המנהלים בסיטואציה מקצועית אחרת?

איך לזהות זמן מתאים לשינוי קריירה ולנהל את המעבר בחכמה?

החלפת קריירה הוא אחד השינויים הכי דרמטיים שאפשר לבחור לבצע במהלך הדרך המקצועית. עם זאת, אין שום דבר פסול בזה, ולאורך השנים זה נעשה יותר ויותר נפוץ.

אנשים מבינים שאין סיבה להיתקע במסלול קריירה שכבר לא מספק להם הנאה, אתגר ותחושת מיצוי. אף פעם לא קל לוותר על ניסיון שצברתם (אולי לאורך שנים רבות) – אבל זה בעצם לא לגמרי כך. בשנים האחרונות, גובר הדגש על כישורים רכים.

כלומר, אולי לא תוכלו להשתמש במיומנות כמו “יכולת להכין דו”חות פיננסיים שנתיים” בתפקיד שאינו פיננסי, אבל מיומנויות כגון יכולת לפתור בעיות, עמידה בלחצים, תקשורת בין אישית וחשיבה מחוץ לקופסה? אלה כבר ניתנות להעברה לכל תפקיד ותעשייה.

שקלו את האפשרויות שלכם, העמידו את היתרונות מול החסרונות ואולי תגלו שזה הזמן לצאת לדרך חדשה לגמרי.

 

למידה מתמדת: כיצד ממשיכים להתפתח לאורך ניהול הקריירה?

בכל שלב של הקריירה שלכם, שאפו להמשיך ללמוד, להתקדם ולהתפתח:

  • שקלו להירשם ללימודים – זה לא מוכרח להיות תואר, אלא עשוי להיות קורס או וובינר. מבלי לצאת מהבית, אתם יכולים להשתמש באתרים כמו Coursera & Udemy: כדי להרחיב את הידע והכישורים שלכם עם קורסים בתחומים שונים, משיווק דיגיטלי ועד לניהול פרויקטים.
  • נסו לבצע התאמות – במקצועיות ובאישיות שלכם, כך שיתיישרו עם יעדי הקריירה ושלכם, הדרישות של מכל העבודה מכם ושלכם מעצמכם.
  • השתדלו להפיק מהעבודה שלכם את המרב – שאפו ללמוד משהו חדש בעבודה והתאמצו להיות העובדים הכי טובים שאתם יכולים, בכל יום מחדש. גם כאשר נדמה לכם שמקצועית אתם בטופ, תוכלו להוסיף עוד מיומנויות רכות לארסנל שלכם לפני המעבר הבא.
  • התעדכנו בקביעות לגבי התחום שלכם – על מנת לא להישאר מאחור, שימו לב שאתם כל הזמן נשארים מעודכנים לגבי חדשות והתפתחויות בתעשייה שבה אתם עובדים.

איך ניהול קריירה שונה בין תחומים שונים בשוק העבודה?

ניהול קריירה עשוי להשתנות באופן ניכר בין תחומים שונים בשוק העבודה, מכיוון שלכל ענף תעסוקתי יש מאפיינים ודרישות שונות, ומיומנויות שונות שתורמות להצלחה. נדגים באמצעות כמה תחומים:

  • אדמיניסטרציה – נדרשות מיומנויות ארגוניות ודבקות בתהליכים.
  • פיננסים ובנקאות – עדיפות לכישורים אנליטיים, ידע רגולטורי ויכולות ניהול סיכונים.
  • תחומים טכניים – מלבד מומחיות טכנית ספציפית שנדרשת לכל מקצוע טכני, העובדים חייבים לעדכן את המיומנויות שלהם בקביעות עקב התקדמות טכנולוגית מהירה.
  • מכירות ושירות לקוחות – חשובים מאוד כישורים בינאישיים וביצועים מוכחים ומדידים.
  • שיווק ודיגיטל – הענף מצריך יצירתיות, מודעות לטרנדים ומיומנות דיגיטלית.

כל תחום דורש גישה מותאמת לתכנון וניהול קריירה, בהתאם לדרישות ולהזדמנויות שמגיעות בדרך.

איך אפשר להשתמש בפידבק מהמקום עבודה לשיפור ניהול הקריירה?

משוב ממקום העבודה הוא כלי חשוב לניהול קריירה. פידבק הניתן בכנות יכול לחשוף בפניכם תובנות, בעזרת ניתן לשפר משמעותית את הצמיחה וההצלחה המקצועית שלכם. על ידי קבלת משוב קבוע, תדעו תמיד מהי רמת הביצועים הנוכחית שלהם, מהן החוזקות שאפשר לבנות עליהן ואילו חולשות דורשות תשומת לב. פידבק מסייע להציב יעדי קריירה ריאליים, המתואמים עם כישורים אישיים וצרכים ארגוניים.

Work-Life Balance: ערך עליון בניהול קריירה

לפני שאנחנו מסיימים, חשוב לנו להזכיר לכם שעבודה היא לא הכל. שאפו לאורך הקריירה למצוא איזון בריא בין עבודה לחיים, ואף לשפר אותו ככל שאתם יכולים להרשות לעצמכם להיות בררניים לגבי משרות ולהתמקח. לא רק שאתם ודאי לא רוצים להרגיש אתם מחמיצים את החיים, התמסרות מוגזמת לעבודה עלולה להתיש אתכם ואף לגבות מכם מחיר רגשי ונפשי.

החשיבות של זהות מקצועית ברשת לניהול קריירה

בשנים האחרונות הפך המיתוג מנחלתם של ארגונים גדולים, מפורסמים ומובילי דעה לחלק מחייו של האדם הפרטי.

בשוק התעסוקה המתנהל בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, חברות השמה ומעסיקים פוטנציאליים בודקים את הפרופילים שלכם בפייסבוק ובלינקדאין ומחפשים אזכורים ותמונות על בסיס יומיומי.

אם צלחתם את ראיון העבודה, את שיחת הממליצים ואת שאר שלבי המיון ובכל זאת לא התקבלתם למשרה שחשקתם בה, ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בתמונות שהעליתם בדף הפייסבוק שלכם, או בציוץ לא מוצלח בטוויטר. כמו כן, דברים כאלה יכולים לסבך אתכם במקום בו אתם עובדים.

כל פעולה שלכם ברשתות החברתיות השונות היא פעולת שיווק של מימד מסוים בעצמכם. ממש כמו שאתם משתמשים בגוגל כדי לחפש מידע, כך גם מנכ”לים ויועצי השמה נסמכים על גוגל כדי לדלות אינפורמציה עליכם ולכן חשוב לדעת איך לרתום את המידע שאתם מפרסמים לטובתכם בשוק העבודה.

על ידי שליטה במיתוג האישי שלכם ברשתות החברתיות, בהפרדה בין רשתות כמו פייסבוק ואינסטגרם לרשת כמו לינקדאין, אתם מבטיחים שאנשים יראו מה שאתם רוצים להראות. המיתוג האישי יכול לעזור לקריירה שלכם ולבסס אתכם כבעלי סמכות והשפעה בתחום. שדרו מקסימום מקצועיות וענייניות וצרו חומת הפרדה בין האישי לפומבי ובכך תוכלו לנצל את כוחה של הרשת מבחינה מקצועית.

ניהול קריירה עם Manpower – בשבילכם בכל תרחיש

לאורך המסע שלכם וניווט הקריירה עם המדריך הזה, קחו בחשבון שכל אתגר שעומד בפניכם הוא עוד צעד בדרך להישגים גדולים יותר.

נשמח לעזור לכם להשיג כל מה שאתם חולמים. בכל בעיה שהיא בניהול הקריירה, פנו אלינו ונשמח להציע לכם מומחיות ופתרונות

 שאלות ותשובות נפוצות

איך מתמודדים לאורך הקריירה עם שינויים בעולם העבודה?

הסתגלו לשינויים בעולם העבודה על ידי התחייבות ללמידה מתמשכת, התעדכנות במגמות רלוונטיות לתעשייה ושיפור מערך המיומנויות שלכם באמצעות הכשרות וקורסים. גמישות, פתיחות לשינויים ויצירת קשרים עוזרות לנהל את הקריירה ולמנף הזדמנויות חדשות ביעילות.

מהם המאפיינים הבולטים של שוק העבודה החדש?

שוק העבודה החדש מאופיין על ידי דגש רב יותר על אוריינות דיגיטלית, גמישות בסידורי עבודה (מודלים היברידיים) ומיומנויות רכות. בנוסף, בימינו קיימות הזדמנויות רבות יותר לתעסוקה על בסיס פרויקטים או פרילאנס.

מהם השלבים העיקריים בתכנון ניהול קריירה אישי?

זהו את החוזקות שלכם, חקרו מסלולי קריירה אופציונליים, הגדירו יעדים ספציפיים, שפרו מיומנויות, בנו רשתות קשרים מקצועיות, ובאופן קבוע – בדקו ובצעו התאמות במסלול הקריירה שבחרתם.

איך ניתן למקסם את ההזדמנויות המקצועיות במהלך ניהול קריירה?

כדי להנות מכמה שיותר הזדמנויות איכותיות, ולהצליח גם לנצל אותן, יש ללמוד ולהתעדכן כל הזמן, לתחזק קשרים ולנהל את המיתוג שלכם ברשת. כמובן, אף פעם לא מזיק קצת מזל, אבל העיקר הוא עבודה קשה ולזמן את המזל של עצמכם.

אילו מיומנויות נדרשות לניהול קריירה אפקטיבי בעידן הדיגיטלי?

יש להכיר כלים דיגיטליים כלליים וספציפיים לתחום שלכם, להתאים את עצמכם לטכנולוגיות חדשות, לשלוט ברשתות מקוונות ולדעת לנתח ביעילות נתונים (בעיקר בתפקידים מסוימים).

מהם הכלים החשובים ביותר לניהול קריירה מוצלחת?

השתמשו בפלטפורמות נטוורקינג ייעודיות כמו לינקדאין, אך התמקדו לא רק ביצירת קשרים אלא בבניית קשרים איכותיים. בחרו מנטורים והשתמשו בהדרכה שלהם בתבונה. היו מאורגנים ועקבו בכל שלב אחר התקדמות הקריירה שלכם.

 

linkdin icontwitter iconfacebook iconemail iconwhatsapp iconemail icon